teochew people.

Denna långa helg tillbringades i Oskarshamn hos familjen, vilket var underbart. Mamma berättade om livet i Vietnam, vårat ursprung och en massa annat. Skäms lite faktiskt att jag inte visste mer om mina föräldrar och mina rötter. Men nu vet jag mycket och det var MYCKET intressant, bland de bästa historierna jag har hört.

Vi är alltså
teochew och kommer från Chaozhou som ligger i Guangdong, Kina. Jag har ju självklart vetat hela tiden att vi är teochew men inte exakt vart vi kommer ifrån. För att jag har inte vetat hur det stavas med bokstäver, bara hur man säger det på vårat språk och då är det inte så lätt att hitta fakta. Mamma kan bara det på kinesiska, som tur var kom jag på att man kunde hitta fakta på wikipedia som står med kinesiska tecken. Nu vet jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback